Emsecin Blogi

Kiinteä laajakaistayhteys pitää pintansa - huomio sisäverkon kuntoon

Kirjoittanut Taija Vento | 15.6.2021 5:00

Teleoperaattori DNA:n Mikko Kannisto kannustaa kiinteistöjä noudattamaan sisäverkkomääräystä. Emsecin toimitus haastatteli laajakaistaliittymien markkinajohtajaksi noussutta DNA:ta kiinteistöjen tietoliikenteestä ja kehitysnäkymistä.


- Yhä paremmiksi kehittyvät mobiiliyhteydet eivät vielä ole syrjäyttämässä kiinteitä internetyhteyksiä, linjaa DNA:n laajakaistapalveluista vastaava johtaja Mikko Kannisto.

DNA on noussut johtajaksi kiinteän verkon laajakaistaliittymien markkinassa alkuvuoden 2021 aikana*. Taloyhtiöt valitsevat tyypillisesti taloyhtiölaajakaistan sen erinomaisen hinta-laatusuhteen ansiosta. Nimenomaisesti DNA:han taloyhtiöt ovat päätyneet laadukkaiden tuotteiden ja mutkattoman palvelun ansiosta.

Siirtyvätkö kaikki nettiyhteydet mobiiliin?

Nopea 5G on hyvä ratkaisu liikkuvana laajakaistana ja FWA (Fixed Wireless Access) -toteutuksena pientaloille ja kohteisiin, joihin kiinteän verkon rakentaminen on erittäin kallista. FWA mahdollistaa taatun laajakaistapalvelunopeuden.

Näkemyksemme mukaan kiinteät verkot eivät ole häviämässä mihinkään. Esimerkiksi Helsingin keskustassa kiinteitä verkkoyhteyksiä olisi aivan mahdotonta korvata 5G-yhteyksillä, sillä se vaatisi todella paljon radioverkolta.

Isoissa toimistoissa, julkisella sektorilla ja teollisuuslaitoksissa kiinteät yhteydet ovat aivan välttämättömiä, koska tietoliikennettä on todella paljon ja kaikki toiminta nojaa pitkälti nopeaan verkkoliikenteeseen. Myös lisääntynyt etätyö vaatii hyvät tietoliikenneyhteydet asuinkiinteistöissä. Internetyhteyden nopeuden tarve tulee vain kasvamaan. Päätelaitteet ovat tyypillisesti yhteydessä WiFi-tukiasemaan, joka puolestaan jakaa kiinteän verkkoyhteyden langattomasti. Tämä käytäntö tuskin on muuttumassa lähitulevaisuudessa.

 

Sisäverkko kuntoon sähköremontin yhteydessä


Sisäverkosta on pidettävä yhtä hyvää huolta kuin esimerkiksi kiinteistön sähköverkosta, sillä toimivat internetyhteydet varmistavat asukkaiden mahdollisuudet käyttää internetyhteyttä työhön, opiskeluihin ja vapaa-aikaan. Esteettömien internetyhteyksien merkitys on kasvanut entisestään koronapandemian aikana.

- Toivoisin, että sisäverkkoon suhtauduttaisiin samalla vakavuudella kuin sähköverkkoihinkin. Sähköverkon toimivuudesta yleensä pidetään hyvää huolta, mutta kun saisimme samankaltaisen panostuksen myös tietoliikenneverkon ylläpitoon ja korjauksiin, olisi kaikki paremmin kuin hyvin, Mikko Kannisto toteaa.

 

Mikä on riittävä taso kiinteistön sisäverkon toimintakunnossa?

Mikko Kannisto jakaa käsityksen Traficomin sisäverkkomääräyksestä, jonka tavoitteena on taata riittävät verkkopalvelut kaikille kiinteistöjen käyttäjille.

- Oivallinen ajankohta päivittää kiinteistön sisäverkko nykypäivään, on jonkin muun laajemman remontoinnin yhteydessä, tähän kannustaa myös Traficomin sisäverkkomääräys 65D/2019*, Kannisto toteaa.

Nykymaailmassa laajakaistayhteyden olisi hyvä mahdollistaa 100M - 1G nopeudet. Määräyksen mukainen 30 megabitin nopeus on perhe- ja viihdekäytössä auttamatta liian hidas. Sinällään sisäverkossa palvelu voidaan toimittaa myös antenniverkon kautta, kunhan sen kunnosta on huolehdittu. Tämä on paljon yksinkertaisempi tapa kuin uusia koko tietoliikennesisäverkko.

Talojakamo on sisäverkon sydän


Talojakamo, kuten koko sisäverkko on kiinteistön omistajan vastuulla. Kiinteistön omistaja vastaa sisäverkosta kokonaisuutena, suunnittelusta dokumentaatioon ja käytöstä kunnostamiseen. Operaattorin näkökulmasta talojakamo on kriittinen tila, koska siellä on operaattorin herkkiä aktiivilaitteita, joten pääsy näiden laitteiden äärelle tulee olla mahdollista ainoastaan ammattilaisille.

Iot-ratkaisut yleistyvät ja kiinteistön kannalta se merkitsee sitä, että yhä enemmän laitteita tullaan kytkemään internetiin. Näin ollen järjestelmissä kulkee yhä enemmän tietoa, joka mahdollistaa älykkäät laitteet. Tämä kehitys puolestaan haastaa turvallisuuden, joka koskee erityisesti myös yhteisiä teletiloja.

 

Heikot pääsyjärjestelyt ovat palveluntarjoajan heikko lenkki


- Useille asiakkaillemme on tärkeää, että internetyhteyden vikaantuessa korjaaja saadaan paikalle mahdollisimman pian. On monia asiakkaita, joiden palveluiden takaaminen edellyttää esteetöntä 24/7 pääsyä teletiloihin. Toimiva internetyhteys on monille yrityksille ja jopa yksityishenkilöille niin tärkeä asia, että jos teleurakoitsijan saapuminen teletilaan viivästyy hankalien pääsyjärjestelyjen vuoksi, se on asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen heikko lenkki. Asiakkaiden odotukset tietoliikennepalveluihin alkavat olla jo sellaisella tasolla, että katkosten tulisi olla todella lyhyitä, jotta haitat jäisivät mahdollisimman vähäisiksi, Mikko Kannisto toteaa.

- Tästä syystä kannustamme kiinteistöjen omistajia ottamaan käyttöön KTL1e-lukituksen teletiloihin, jotta korjaajan aika ei mene avaimen hakemiseen toiselta puolelta kaupunkia, vaan vikaa päästään rajaamaan mahdollisimman ketterästi.

- Toivomme kovasti, että kiinteistöjen omistajat aktivoituisivat tähän asiaan ja ottaisivat käyttöön KTL1e-ratkaisun, sillä se sujuvoittaa teleammattilaisten työtä, parantaa tietoturvallisuutta ja kiinteistön käyttäjien ja asukkaiden tyytyväisyyttä.

 

✔️ Lue muualta: DNA kiinteän laajakaistan markkinaykköseksi (DNA lehdistötiedote 4.5.2021)

✔️ Lue muualta: Traficomin sisäverkkomääräys.

✔️ Emsecin teletilojen valvontapalvelun asiakkaana saat aina asiantuntijan laatiman raportin kiinteistön sisäverkon kunnosta suhteutettuna rakennuksen ikään. Raportti sisältää suosituksia ja korjauskehotuksia teletilaan liittyvistä vioista ja puutteista.



Kuva: Mikko Kannisto, johtaja, liityntäverkot ja laitetilat DNA Oyj
Teksti: Taija Vento, Emsec Oy